Giftige Communicatie
Steken onder water, sarcastische grapjes en verwijten. Dit zijn allemaal voorbeelden van ‘Giftige Communicatie’. Gifpijlen met een ander woord! Gifpijlen verzieken de werksfeer en de communicatie binnen teams & afdelingen.
Wil je samen met je afdeling of team succesvoller samenwerken?
Dan is het goed om de giftige communicatie van jezelf en anderen te herkennen.
- Wanneer duiken de gifpijlen op?
- Welke gifpijl is favoriet?
- Voor welke gifpijl brengt het meeste schade toe?
Het begint met het herkennen van de gifpijlen. Meestal worden deze onbewust, soms bewust afgevuurd. Als een team zich eenmaal bewust is van de gifpijlen, is er al een wereld gewonnen. De gifpijlen zijn:
- Verwijten
- Verdedigen
- Minachten
- Negeren
Giftige Communicatie heeft veel gevolgen. Zorg dus voor ‘anti-gif’.
Het antigif?
Het is wetenschappelijk bewezen, dat gifpijlen letterlijk en figuurlijk ziek maken. De Amerikaanse psycholoog John Gottman deed uitgebreid onderzoek naar communicatie binnen(werk) relaties. Hij ontdekte de zogenaamde gifpijlen in de manier waarop we communiceren.
In iedere relatie, dus ook werkrelatie, komen deze gifpijlen voor. Te veel gifpijlen verstoren de onderlinge werkrelaties. Als het evenwicht wegvalt door te veel negatieve communicatie, kunnen teams daar ziek van worden, letterlijk. Dus herken ze en zorg voor een anti-gif.
Samenwerken aan een fundament van oprechte waardering en respect. Dat uit zich in een compliment, een bedankje of iets eenvoudigs als een glimlach. Als er eenmaal een cultuur van waardering heerst, kun je de gifpijlen beter bestrijden.
Resultaat van de workshop Giftige Communicatie: het team kan makkelijker verziekende communicatiepatronen herkennen en als het nodig is ombuigen.